Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunen är organiserad ... Visa mer
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor stödfunktioner ansvarar för kommuncentrala processer, övergripande specialister, centrala stabs- och stödfunktioner samt service i form av lokalvård, vaktmästeri och produktion av måltider till kommunens skolor och särskilda boenden. Sektorn ansvarar även för fastighetsfrågor och håller ihop kommunens digitaliseringsarbete. Uppdraget för sektorn är att underlätta för de övriga sektorerna att fokusera på sin verksamhet. Det sker genom rätt balans mellan styrning, rådgivning och service.
Digitaliseringsenheten driver den digitala utvecklingen i kommunen och ger verksamheterna stöd i sitt arbete med digital utveckling. Vi samverkar med sektorerna genom bland annat ett råd för digital utveckling. Vidare svarar enheten för central infrastruktur på området, kontakter med vår IT-drift SOLTAK och för kommunens utskrifts- telefoni- och kommunikationsplattformar.
I allt utvecklingsarbete vill vi bidra till en enklare vardag för de som arbetar, bor i eller besöker kommunen.
För närvarande pågår en utredning om hur systemförvaltningen i kommunen ska hanteras vilket kan innebära bland annat förändrad organisatorisk tillhörighet för tjänsten.
Arbetsuppgifter
Stenungsunds kommun söker en utvecklingsledare till digitaliseringsenheten inom sektor stödfunktioner.
Som utvecklingsledare kommer du att ha en central roll, där du utvecklar, förvaltar och administrerar kommunens digitala plattformar inom bland annat utbildningsverksamheten.
Du kommer att arbeta tillsammans med representanter för verksamheterna och i rollen är du projektledare, expert, administratör eller förvaltare. Du kommer att ha mycket kontakt med kommunens olika verksamheter, leverantörer, kommunens driftsbolag samt övriga kommuner som ingår i Soltaksamarbetet, du tycker om att arbeta tillsammans med andra människor och är serviceinriktad.
Din huvudsakliga arbetsuppgift kommer att vara utveckling, administration och systemförvaltning av grundskolans viktigaste digitala lär- och elevplattformar. Vi ser gärna att du är tekniskt lagd då viss hårdvaruhantering går parallellt med plattformsarbetet. Du är driven, nyfiken och gillar utmaningar med ett lösningsfokuserat arbetssätt. Du kommer att ha en daglig dialog med systemleverantörer, verksamheten och digitaliseringsenhetens interna resurser.
Som en resurs i digitaliseringsenheten kommer du att bland annat stötta kommunens e-tjänsteutvecklare med arbetsuppgifter kopplat till e-tjänsteutveckling och samordning. Vi kommer att värdesätta tidigare erfarenheter av den här typen av arbetsuppgifter.
Administration:
I rollen ingår följande arbetsuppgifter. Fakturahantering, ärendehantering, avtalshantering och dokumentation.
Projektledning:
Som projektledare eller projektdeltagare medverkar du i styrgruppsmöten, operativa samverkansmöten samt taktiska eller strategiska möten. Du är driven och självgående med ett högt ansvarstagande för sektorns inriktning att stödja kommunens verksamheter. Du är van vid att leda större projekt med system- eller teknikinriktning. I rollen kommer du att ansvara för några av grundskolans stora införandeprojekt för nya digitala lösningar och verksamhetssystem.
Beställarkompetens externa leverantörer:
Digitaliseringsenheten har ett antal externa leverantörer där du i den här rollen kommer att ha ett samverkansansvar för några av dem. Din förståelse och erfarenhet att jobba i externa portaler och system värderas högt. Registervård, behörighetshantering, statistik och kostnadshantering är vanliga arbetsuppgifter i denna tjänst.
En relativt stor del av arbetstiden kommer att involvera samverkan. Upprättande av en samverkansstruktur med externa leverantörer är oerhört viktigt som en del i ett bra klimat, goda relationer och en bra leverans under avtalsperioden.
Beställarkompetens IT-drift:
Stenungsunds kommun är en del av ett samarbete där affärsområdena IT, Ekonomi och Lön hanteras av ett kommunalt delägt driftbolag, SOLTAK AB.
I rollen som utvecklingsledare inom Digitaliseringsenheten finns ett samverkansansvar med SOLTAK, affärsområde IT, gällande bla. teknisk systemförvaltning. Ansvarsfördelning gällande användarsupport, beställningar, rutinbeskrivningar, incidenter och kontinuitet är områden inom samverkansarbetet med SOLTAK och i viss mån leverantören. Kompetens och erfarenhet inom detta område kommer att värderas högt vid urvalet.
Teknik:
Det är viktigt att du som söker har en teknik-inriktning och ett intresse för ny teknik då det är en naturlig del av digitaliseringsenhetens uppdrag. Du kommer att medverka till urvalet av nya tekniska arbetsredskap för lärare och elever inom grundskoleverksamheten. Du ska omvärldsbevaka och följa tekniktrender samt kravställa tekniska tjänster mot externa leverantörer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning (relevant för tjänsten) eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du är nyfiken och har förmåga att snabbt ta till dig ny kunskap, du är också strukturerad och klarar av att arbeta med flera projekt samtidigt.
Du har en god pedagogisk förmåga att förmedla komplexa frågor på ett enkelt sätt utifrån olika målgrupper samt en hög social förmåga och en vilja att skapa goda relationer. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt mot gemensamma och personliga målsättningar.
Du har goda kunskaper i dokumentation och planering, du kan också uttrycka dig väl i tal och skrift, i både svenska och engelska.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att utveckla, förvalta och administrera lär- och elevplattformar
• Erfarenhet av liknande arbete i en kommun eller större organisation.
• Erfarenhet av arbete och verktyg för e-tjänsteutveckling och processkartläggning.
• Kunskaper inom systemförvaltning/systemadministration
Vi lägger stor vikt vid personlig kompetens, engagemang och fallenhet för uppdraget.
Visa mindre