Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att ... Visa mer
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Upphandlingsenheten är tillsammans med ekonomienheten och fastighetsenheten en del av ekonomifunktionen. Vi som arbetar på ekonomifunktionen strävar hela tiden efter att vara ett team där vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Vi drivs av ett stort engagemang, glädje i arbetet och är inte främmande för utmaningar.
Upphandlingsenheten är ett stöd till verksamheterna i upphandlings- och inköpsfrågor samt leder, samordnar och utvecklar kommunens upphandlings- och inköpsverksamhet. Enhetens uppdrag är att genomföra upphandlingar, förvalta avtal, möjliggöra effektiva inköp samt biträda verksamheter och bolag med kvalificerad rådgivning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal.
Stenungsunds kommun är i stark tillväxt vilket ställer krav på vår upphandlings- och inköpsorganisation.
ARBETSUPPGIFTER
Drivs du av att göra bra affärer? Kul! Det gör vi på Stenungsunds upphandlingsenhet också och nu kan du bli en av oss.
Som inköpare i Stenungsunds kommun är du en viktig medarbetare i inköpsprocessen och i kommunens utvecklingsarbete inom området. Upphandlingsenheten skapar mervärde till sina kunder genom att stötta och vägleda i de offentliga inköpen. Enheten arbetar också som stöd, rådgivare och kvalitetsgranskare i upphandlingsjuridiska och avtalsrättsliga frågor utifrån ett affärsmässigt perspektiv.
Upphandlingsenheten kännetecknas av utveckling, nytänkande och ständiga förbättringar. Som inköpare i Stenungsunds Kommun så finns det stor möjlighet till delaktighet och personlig utveckling.
Enheten består, idag, av nio medarbetare som stöttar kommunens verksamheter i alla frågor avseende inköp, upphandling, avtalsuppföljning, med mera. Rollerna på enheten är fördelade mellan upphandlare (med olika inriktningar), inköpare, e-handelssamordnare, och avtalscontroller.
Upphandlingsenheten i Stenungsund genomför även upphandlingar för Lilla Edets kommun, Stenungsundshem AB, Stenungsunds Energi och Miljö AB samt samverkar i stor grad med övriga grannkommuner. Tjänsten är baserad i Stenungsunds kommun med flexibilitet till att, några dagar per månad, fysiskt bemanna övriga kontor. Möjlighet finns även till distansarbete.
I din roll som inköpare arbetar du självständigt och affärsmässigt med kommunens direktupphandlingar, konkurrensutsättningar och stöttar verksamheterna i inköpsarbetet. Arbetet omfattar allt från marknadsanalys, upprättande av behovsbeskrivningar tillsammans med kravställare, till dialog med leverantörer, förhandling, utvärdering, avtalstecknande och avtalsadministration. E-handelssystemet Proceedo används för beställningar, rekvisitioner och förnyad konkurrensutsättning och som inköpare arbetar du för att kommunens beställare ska kunna genomföra sina inköp på ett så effektivt och avtalsrättsligt korrekt sätt som möjligt. Utöver att genomföra direktupphandlingar så ingår det i rollen att genomföra utbildningar, agera rådgivande vid avtalsfrågor, agera support vid inköpsfrågor, administrera avtal i e-handelssystemet Proceedo samt utföra övriga, för uppdraget, relevanta arbetsuppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• utbildning inom ekonomi, inköp eller upphandling som är relevant för tjänsten.
• erfarenhet av arbete med upphandlingar eller inköp inom privat eller offentlig verksamhet
• mycket goda färdigheter inom administrativt arbete, bearbetning och statistik
• erfarenhet av att administrera e-handel eller liknande affärssystem
• hög kommunikativ förmåga i både tal och skrift.
• god pedagogisk förmåga att förstå verksamheternas behov och att kunna formulera dessa behov till krav och avtalsvillkor.
• har B-körkort
Eftersom arbetet är serviceinriktat och innebär många kontakter krävs det att du har mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga samt att du trivs med ett konsultativt arbetssätt. Vi förutsätter att du har en affärsmässig och analytisk förmåga samt är utvecklingsintresserad och kreativ med ett positivt synsätt. Du har hög integritet, är strukturerad, pedagogisk, noggrann och har förmåga att jobba självständigt, samtidigt som du värdesätter ett gott samarbete med dina kollegor. Vidare är det fördelaktigt om du har erfarenhet av projektledning och arbete i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU).
Upphandlingsenheten i Stenungsunds kommun är ett gott team och vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Varmt välkommen med din ansökan!
Visa mindre