Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Nösnäsgymnasiet är en skola med stort utbildningsutbud, många möjligheter, kompetens och engagemang. Vi erbjuder en blandning av högskoleförberedande program, yrkes- och introduktionsprogram samt lärlingsutbildning och anpassad gymnasieskola. Nösnäsgymnasiet har en positiv utveckling med attraktiva utbildningar och ökande elevunderlag.
Tjänsten är placerad... Visa mer
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Nösnäsgymnasiet är en skola med stort utbildningsutbud, många möjligheter, kompetens och engagemang. Vi erbjuder en blandning av högskoleförberedande program, yrkes- och introduktionsprogram samt lärlingsutbildning och anpassad gymnasieskola. Nösnäsgymnasiet har en positiv utveckling med attraktiva utbildningar och ökande elevunderlag.
Tjänsten är placerad på enhet 5 och introduktionsprogrammet (IM). IM är inne i en spännande utvecklingsfas. Vid sidan av att erbjuda elever att läsa ämnen som leder till behörighet arbetar vi för att skapa fler vägar för elever att stärka sina förutsättningar att nå arbetsmarknaden. Det gör vi bland annat genom något vi kallar Verkligt lärande. Enheten arbetar också för att implementera nya arbetssätt i mötet med elever i långvarig skolfrånvaro. Fokus på att öka tillgängligheten, på skolans alla arenor, är centralt.
Som medarbetare i elevhälsan i Stenungsund utgår uppdraget från en gemensam grund.
• Vi arbetar förebyggande och hälsofrämjande i syfte att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål och är en viktig del i skolans helhet.
• Vi utgår från skolans kompensatoriska uppdrag och är aktiva i arbetet med att uppväga skillnader utifrån elevers olika behov och förutsättningar. Arbetet är grundat i sektor utbildnings bärande idéer; att bygga och utveckla positiva lärandeidentiteter hos våra elever - i inkluderande lärmiljöer med ett relationellt perspektiv på elever i skolsvårigheter.
• Vi arbetar på individ-, grupp- och skolenhetsnivå i nära samarbete med lärare och övrig personal. Vi deltar aktivt och tar ansvar i de tvärprofessionella mötesforum som skolenheten organiserar.
• Som medarbetare i elevhälsan har vi ett särskilt uppdrag att vid behov initiera och driva samverkan med hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
• Vi är aktiva medledare i det systematiska kvalitetsarbetet på verksamhets-, skolenhets- och professionsnivå. Vi tar fram underlag, analyserar, planerar och genomför aktiviteter på grupp-, skolenhets- och professionsnivå.
• Som medarbetare i elevhälsan har vi en viktig roll i att synliggöra faktorer som främjar hälsa och lärande.
På Nösnäsgymnasiet tänker vi utanför boxen, vi öppnar dörrarna och tar in inspiration utifrån. Men vi tittar också inåt och försöker hitta det som driver varje individ. Tillsammans hittar vi vägen framåt.
Nösnäsgymnasiet - öppet för verkligt lärande
Besök oss gärna på www.stenungsund.se/nosnasgymnasiet
ARBETSUPPGIFTER
Introduktionsprogrammet utökar sin organisation med ytterligare specialpedagog som tillsammans med en specialpedagogkollega kommer att arbeta på enheten.
Den specialpedagog vi söker skall tillföra specialpedagogiska kunskaper och medverka till att verksamheten arbetar pedagogiskt utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Huvudmålet är att varje elev når så långt som möjligt utifrån just sina önskemål, behov och individuella förutsättningar.
Det kommer finnas stort utrymme att påverka innehållet i uppdraget då enheten är i en utvecklingsfas där dina kunskaper och erfarenheter kommer att matchas mot enhetens behov och nuvarande kompetenser.
Arbetsuppgifter som ingår är bland annat att:
• ge pedagogisk handledning och konsultation till lärare och enhetens övriga personal.
• medverka i elevhälsans tvärprofessionella team och dess utveckling.
• utveckla arbetet med tillgänglig lärmiljö och tydliggörande pedagogik.
• ha kontakt och kommunikation med vårdnadshavare och elever.
• ta ansvar för och arbeta aktivt med enhetens systematiska kvalitetsarbete.
• vid behov stötta personal i arbetet med att upprätta och implementera pedagogiska utredningar, extra anpassningar och åtgärdsprogram samt vara delaktig i pedagogisk dokumentation till externa parter.
• bidra i uppbyggandet av en brygga mellan skola och hem för elever med problematisk skolfrånvaro.
• utveckla arbetet för att enheten skall stå bättre rustade att möta elever med språklig sårbarhet.
• ingå i det kommunövergripande specialpedagogiska nätverket.
• vid behov ge stöd till enskilda elever.
• Hålla sig uppdaterad med aktuell forskning både inom elevhälsouppdrag, och professionsuppdraget.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är specialpedagog eller speciallärare med specialpedagogisk kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har kunskaper kring läs- och skrivinlärning och språklig sårbarhet.
För att lyckas i ditt uppdrag hos oss behöver du ha:
• erfarenhet av att ha arbetat med elever i behov av särskilt stöd.
• erfarenhet av att handleda och stödja pedagoger och annan skolpersonal.
• vana att möta vårdnadshavare och leda möten
• kompetens kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
• kompetens kring språklig sårbarhet, läs- och skrivinlärning samt kompensatoriska hjälpmedel
• erfarenhet av att arbeta med elever med svag kognitiv förmåga
• erfarenhet av att arbeta med elever med annat modersmål än svenska.
• förmåga att självständigt planera och prioritera arbetsuppgifter utifrån en helhetssyn på verksamheten och utifrån samarbete med kollegor.
• förmåga att skapa goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor.
Vidare kräver arbetet god samarbetsförmåga, initiativrikedom, flexibilitet samt att du kan anpassa ditt förhållningssätt utifrån situation och att du har ett stort intresse för att utveckla den pedagogiska verksamheten. Du behöver ha god IT-vana och ha lätt för att ta till dig och använda digital teknik och olika plattformar. I ditt arbetssätt är du strukturerad och målfokuserad med en god förmåga att uttrycka dig.
Vi lägger stor vikt vid skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete så intresse för det är viktigt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Intervjuer kommer att ske i två steg. Först en kortare intervju via Teams och sedan ett urval som går vidare till intervju på skolan. Intervjuer kan komma att ske löpande. Vänta därför inte med att skicka in din ansökan! Utdrag ur belastningsregistret är obligatoriskt. Tag gärna med detta redan vid intervjun. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av ev övertalig personal i kommunen.
Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Visa mindre